Tuesday, May 19, 2009

The story of breastfeeding, me & Irqin...

Picture of Nani & Me and the F1 drivers, Robert Kubica & Nick Heidfield

This is the story...How did I start to commit with breastfeeding??? hmm...kalo ingat kan balik, during pregnancy period, i did google a lot...surfing the net about the babies, the pregnancy, the labor, everything yang relates to the baby...then, i found about breastfeeding...masa tuh, takde la semangat sangat,cuma memang nak breastfeed tapi tak terfikir la sampai 2 years.



Then fortunately, I went to PIPE programme...Induction for PETRONAS New Executives. I met my roommate, Nani...Masa tu I was pregnant 5 months. Nani breastfed her baby boy,Daniel. So every lunch time, dia akan pam. Petang abes kelas, dia pam. Dia la banyak ajar pasal breastfeeding. To Nani, thanx a lot for encouraging me...hehehe....



So, lepas PIPE programme, my awareness of breastfeeding memang dah tinggi. Daku mula surf the net read about breastfeeding. I joined the susuibu.com forum. Kat sini memang banyak info pasal breastfeeding. Apa je soalan, pasti ada jawapan kat sini... So, bile dah tau banyak, memang dah fully committed la...tak nak amek formula milk... =)



I chose to deliver at Pantai Medical Center, Bangsar -> Baby Friendly Hospital... And for me, this hospital did satisfied me... Service memang tip top... and this hospital memang betul-betul support breastfeeding. Masa kat sana, daku bawak botol susu (just in case), tapi nurse kat situ tegur...kat sini tak boleh ada botol...hmmm...see how committed the hospital to breastfeeding...and everytime baby nangis, dia akan straight bawak baby kepada the mother to breastfeed. Bukan senang je sumbat formula milk like other hospital. PMC jugak everyday dekat 3 kali dia datang check on the progress of our breastfeeding session. Dia akan check kita breastfeed ke tak, last breastfeed bile...and how we breastfeed the baby... I did face problem memula...my baby tak dapat nak latch...lucky me, the lactation counselors there were very helpful. Diorang akan tolong sampai the baby dapat & many positions diorang ajar...I was surprised with all those positions, which helped a lot! Bukan senang nak breastfeed memula, memang kena betul2 la ajar our baby. Don't give up sebab baby memula memang dia susah nak latch...Memang rasa nasib la deliver kat PMC, kalo hospital lain, maybe tak betul jaga our breastfeeding session macam PMC jaga...(ni pun after survey from my friend yg deliver other hospital).



Last but not least, my hubby is the best supporter...Dia banyak bagi semangat setiap kali i faced problems. Tak penah pun sekali bila faced problem, dia suh bagi formula jer...(like other people, kalo ada prob je--solution FM!). Walaupun masa memula my parents pun push me to give FM, daku pekakkan telinga jer...U really have to have the courage & buat bodoh je apa orang kata!Hehe...



Hmm, I guess I am really lucky because:

1) knowing Nani,

2) met the susuibu.com,

3) delivered at Pantai Medical Center,

4) and have a very supportive husband!!!



Now, what can I do is to encourage other people especially my friend to breastfeed too!!! Hopefully, daku dapat fully breasfeed my baby for 2 years <--my ultimate aim...hehe Bak kata my friend Lydia, "Susu lembu untuk lembu, susu ibu untuk anak ibu" --kan lydia kan...heheh... Bak kata Intan dalam sinetron 'Intan' "SEMANGAT!!!'

No comments:

Post a Comment